Genom att aktivera DKIM och DMARC förstärker du e-postens legitimitet och minskar möjligheterna för bedrägeri. Denna åtgärd resulterar i förbättrad e-postsäkerhet, stärkt företagsanseende, minskad risk för phishing och oönskad e-post, samt förbättrad leverans av dina meddelanden till de önskade mottagarnas inkorgar.
DKIM (DomainKeys Identified Mail)
DKIM är som en digital signatur för dina e-postmeddelanden. När du skickar ett e-postmeddelande med DKIM aktiverat, så skapas en speciell ”nyckel” som är kopplad till din domän. Denna nyckel läggs till i e-postens header och fungerar som en elektronisk signatur. När mottagarsystemet får e-postmeddelandet, kan det använda den här nyckeln för att kontrollera om meddelandet har ändrats under vägen. Om allt stämmer överens, vet mottagaren att meddelandet verkligen kommer från den angivna avsändaren och inte har manipulerats.
DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance)
Tänk på DMARC som en övervakare för din e-posts autenticitet. När du sätter upp DMARC, bestämmer du regler för hur mottagarsystem ska hantera e-postmeddelanden som inte klarar autentiseringskontrollen (via SPF eller DKIM). Om ett meddelande inte klarar dessa kontroller kan du instruera mottagaren att avvisa meddelandet eller markera det som osäkert. Men det är inte allt – DMARC ger också feedback om vilka meddelanden som har skickats i ditt namn, så du kan hålla koll på eventuell obehörig aktivitet och stärka ditt företags e-postrykte.
Så sammanfattningsvis får du med DKIM en digital signatur på dina meddelanden för att verifiera deras äkthet, medan DMARC fungerar som en vakt för att se till att dina meddelanden inte utnyttjas eller förfalskas och ger dig insikter om vad som händer med ditt företags e-post.
3 vanliga problem som kan uppstå utan DKIM och DMARC aktiverat
- Phishing-Attacker där man utger sig för att vara din organisation: Utan DKIM är det enklare för angripare att skicka e-postmeddelanden som ser ut att komma från din organisation, även om de inte är äkta. Mottagarna kan bli lurade av dessa bedrägliga meddelanden och oavsiktligt ge ut känslig information eller klicka på skadliga länkar.
- E-postmeddelanden hamnar i skräppost: Mottagarens e-postsystem kan vara skeptiskt till e-postmeddelanden som inte har en tydlig autentisering. Utan DKIM kan dina meddelanden klassificeras som osäkra och skickas till skräpposten istället för att nå mottagarens inkorg, vilket kan påverka din kommunikations effektivitet.
- Varumärkesförfalskning och förlorat förtroende: Utan DKIM kan avsändarinformationen manipuleras av angripare, vilket kan leda till varumärkesförfalskning. Mottagarna kan tappa förtroendet för ditt företag om de upptäcker att e-postmeddelanden som ser ut att vara från dig faktiskt är bedrägeri, vilket kan skada ditt varumärkes rykte och påverka din relation med kunder och affärspartners.
Vill du veta mer om säker e-post och hur hur vi kan hjälpa dig att skydda företagets kommunikation hör du av dig till oss.
Vi hjälper med DKIM och DMARC för att öka e-postsäkerheten.